Ini adalah panduan untuk melakukan pemasangan font cara mudah di komputer anda tanpa perlu muat turun font di mana-mana akaun web. Konsepnya seperti menggunakan font yang tersedia ada di dalam komputer masing masing. 

Screen shot yang disediakan ini untuk windows 8, namun caranya dari awal lebih kurang..boleh praktis di window 7.


Kalau nak muat turun arabic, begini caranya..

Install font cara mudah


1) Tekan butang window 
2) Tekan sekali pada pautan control panel.


Install font cara mudah


Selepas anda tekan pautan control panel, paparan seperti diatas akan muncul.

3) Cari Appearance and personalization, dan tekan sekali

Install font cara mudah


4) Anda akan dapati dibahagian bawah , terdapat Fonts. tekan sekali..

Install font cara mudah

5) Untuk add language , anda hanya perlu lihat di bahagian kiri bawah, terdapat text services and input language.(gambar atas) anda dikehendaki, klik sekali di pautan tersebut.

Install font cara mudah


6) Setelah klik pada pautan tersebut, paparan seperti diatas akan muncul, dan cari add a language. sila pilih, dan jika lihat pada gambar diatas, anda boleh set priorty font yang mana akan display first. 

Jika di window 7, step yang last ini paparan nya berbeza, anda hanya perlu cari butang add sahaja.

Cuba buka microsoft word, dan view..(lihat paparan dibawah, kotak merah), you can change anytime font what you want, jika arabic adalah default, sila set priorty top atau down. how to change font using short cut key? you can click alt + shift .

Install font cara mudah

Post a Comment

Sila gunakan bahasa dan ayat yang mudah di fahami dan sila guna nama yang sebenar, sebarang komen dari anonymous (TIDAK DI KENALI UNKNOWN atau Tanpa Nama), tidak akan di luluskan serta akan di auto remove serta merta oleh pihak penulis.

Tolong jangan meletakkan hyperlink (hidup) di ruangan komen. Untuk Mengelakkan dari Crawl Error atau Broken Link. Terima kasih, kerana memberikan pandangan, komen, kritikan dan teguran.

Akan ditambah baik dari semasa ke semasa, Terima Kasih.